loading

درباره مبدل حرارتی بدانیم

مبدل حرارتی

مبدل حرارتی وسیله‌ای است که برای انتقال حرارت موثر بین دو یا چند سیال ساخته شده است که در آن دو سیال توسط یک دیواره از هم جدا شده‌اند، بنابراین دو سیال هیچ وقت در همدیگر مخلوط نمی‌گردند.
بیشترین استفاده مبدل‌های حرارتی در حرارت دادن‌های فضایی، یخچال‌ها، تهویه مطبوع، تجهیزات قدرت، واحد های شیمی، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و تصفیه گازهای طبیعی می‌باشد.
یک مثال ملموس از مبدل حرارتی، تشعشع حرارت در اتومبیل‌ها می‌باشد که در آن حرارت توسط سیال خنکی از منبع حرارت که موتور ماشین می‌باشد گرفته می‌شود.

اجزاء مختلف مبدل‌ها

مبدل‌های حرارتی موجود در صنایع و کارخانجات به خصوص صنعت پتروشیمی، معمولا از نوع پوسته و لوله می‌باشند. از مزایای این مبدل‌ها می‌توان به سطح تماس زیاد در حجم کم، طرح مکانیکی خوب و توزیع یکنواخت فشار و راحتی تمیز کردن آن‌ها اشاره کرد. می‌توان گفت که ساختمان مبدل‌ها شامل تعدادی لوله است که در داخل یک استوانه قرار می‌گیرند، و دو سیال مورد نطر که یکی سرد و دیگری گرم است، بدون اینکه بطور مستقیم با یکدیگر برخورد کنند از طریق دیواره فلزی لوله‌ها با یکدیگر تبادل حرارت خواهند کرد. به عبارت دیگر یکی از این دو سیال در لوله‌ها و دیگری در اطراف لوله‌ها، درون پوسته جریان خواهد داشت.

با توجه به توضیح مختصری که داده شد، اجزاء یک مبدل حرارتی عبارتند از:

لوله‌ها (Tubes)

جنس، تعداد، قطر، طول و ضخامت لوله‌ها به طبیعت سیال (خورنده یا بی‌اثر، تمیز یا کثیف و…) مقدار جریان سیال، فشار و درجه حرارت سیال و بار حرارتی مبدل بستگی دارد. لوله ممکن است به

بیشتر بخوانید

Visits: 34

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟