loading

منبع انبساط باز و بسته

منبع انبساط چیست:

بالا رفتن حجم آب و فشار آن در اثر گرما در سیستم های گرمایشی و حرارتی یکی از بزرگترین مشکلاتی می باشد که خسارت های زیادی را به همراه دارد. به منظور کنترل این فشار و جلوگیری از ترکیدگی لوله های آب از مخازنی تحت عنوان مخزن انبساط (expansion tank) استفاده میشود. علاوه براین، در برخی از مواقع و به دلایل مختلف ممکن است فشار آب موجود در سیستم حرارتی با کاهش زیادی مواجه شده و در نتیجه انتقال آن دچار اختلال خواهد شد. از دیگر وظایف در نظر گرفته شده برای این مخازن، کنترل حجم آب موجود در سیستم می باشد که مخصوصا در سیستم های آب گرم خانگی برای انتقال آب به طبقات بالایی ساختمان کاربرد زیادی دارد.

انواع منبع انبساط

مخازن انبساط با توجه به نحوه عملکرد آنها و ساختار کلی که بر هر یک در نظر گرفته می شود به دو گروه منبع انبساط باز و بسته تقسیم می شوند. این دو نوع مخزن به طور کامل از نظر ساختار و شکل، محل نصب و نحوه عملکرد با هم متفاوت هستند که عبارتند از:

منبع انبساط باز

کنترل فشار موجود در مخازن انبساط به روش های مختلفی انجام میگیرد که در نوع منبع باز، از فشار هوا برای ایجاد تعادل در فشار آب و میزان بخار موجود در دیگ و همچنین جبران آب کاهش یافته در سیستم استفاده میشود. به منظور دست یافتن به این هدف لازم است منبع در ارتفاع حداقل دو متر بالاتر از منبع و مبدل گرما قرار داده شود تا کنترل فشار به بهترین شکل و بالاترین کارایی صورت گیرد. لازم به ذکر است که، فشار طبیعی هوا که به آب موجود در منبع وارد میشود زیاد نبوده و نمی تواند برای محیط های با فشار بالا نتیجه خوبی را ارائه دهد. به همین منظور از منبع انبساط باز در محیط هایی استفاده می گردد که فشار کمی در آنها وجود داشته باشد.

منبع انبساط بسته

با توجه به محدودیت های موجود در مخازن باز، نوع دیگری طراحی و تولید شد که تا حد زیادی بر معایب موجود در مدل های قبلی غلبه نموده است. منبع انبساط بسته، نوع دیگری از مخازن می باشد که برعکس نوع باز در ارتفاع کم و در فاصله کوتاه با دیگ سیستم حرارتی نصب می گردد. علاوه براین، لوله های ورود آب به سیستم حرارتی باید پایین تر از مخزن انبساط قرار گیرند. حجم داخل مخزن به دو بخش تقسیم می شود که در آنها گازهای بی اثر از قبیل ازت و آب از هم جدا شده و با فشار گاز فشار آب متعادل می گردد.

 

Visits: 658

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟